Onzekerheid over kortingsgekte op Black Friday: ‘Prijzen gaan omhoog’

Webwinkels in dit land kunnen dit jaar minder stunten met prijzen op black Friday, cyber Monday en singles day dan voorgaande jaren. De reden hiervoor is de stijgende prijzen van  veel producten. Deskundigen zeggen: “We moeten gaan wennen aan hogere prijzen.”

In de Verenigde Staten wordt gevreesd voor de kortingen op Black Friday. Overstromingen in Europa en China hebben er voor gezorgd dat gangbare handelsroutes beschadigd zijn en leveranciers moeten kiezen voor duurdere transportmiddelen. Gevreesd wordt dat veel producten niet op tijd in Nederland zullen zijn of door de stijging in transportkosten een stuk duurder zullen zijn dan voorgaande jaren.

Sinds de coronacrisis is er een algemeen tekort aan producten. Veel webshops hebben er mee te maken. Een tekort aan producten zal automatisch gaan leiden tot een stijging in de prijzen.  Niet elke (web)shop zal last hebben van een tekort aan producten. Grote webshops hebben meestal genoeg voorraad en merken dus weinig van de prijsstijgingen.

Retaildeskundige Kitty Koelemeijer vindt dat we ons in Nederland ook zorgen moeten gaan maken: “Al maanden stijgen de prijzen van grondstoffen en stijgen de prijzen van containervervoer. Dan komen daar nog overstromingen overheen. Dus het aanbieden van grote hoeveelheid producten met kortingen is niet te doen”

Kitty verwacht dat de consumentenprijzen zoals we die kenden, wel eens verleden tijd kunnen zijn. Er kunnen volgens haar nog wel kortingen gegeven worden, maar dan op een veel hogere uitgangsprijs.

Bol.com, de grootste webshop van Nederland heeft laten weten dat het nu nog te vroeg is om uitspraken te doen over Black Friday. Ze kunnen nog niks zeggen over hoeveel korting de koopjesjagers krijgen.